Onok-art

Mart 9, 2010

Oryantalizm

Filed under: Orientalizm — onokart @ 11:45 pm

Oryantalizm ya da diğer adlarıyla Doğu bilimi, Şarkiyatçılık, Şarkiyat, Doğubilim; Yakın ve  Uzak Doğu toplum ve kültürleri, dilleri ve halklarının incelendiği batı kökenli ve batı merkezli araştırma alanlarının tümüne verilen ortak addır.

Sanayi Kapitalizm kapitalizminin yaratmış olduğu zihniyetin dışsal kültüre bakış ve yorumlama biçimi olarakta adlandırabiliriz.  Bu bakış açısı  zaman zaman ön yargılı ve aşağılayıcı ,  zaman zaman tarafsız ve hayranlık uyandırcıdır.

Oryantalizm kelime kökeni  – orient ; doğuyu ifade eder , batının aksidir. çağdaş ingilizcede – Oriental orta, doğu ve güney asyayı temsil eden mongolid ırkı temsil eder.

Sanatsal açıdan incelenirse  Asyalılar , Müslümanlar ve  Arapların günlük yaşam ve kültürlerine bir bakış açısıdır. Rönesans venediğinde Osmanlı İmparatorluğu’ nun betimlemelerine özel bir ilgi oluşmuştur.  Gentile Bellini ve Vittore Carpaccio istanbula gelmiş ve Bellini Sultanı betimlemiştir.

Gentile Bellini – Fatih Sultan Mehmet

Bu dönemde doğuya gelen sanatçılar arasında Halı oldukça ilgi çekmiş ve prestijli bir nesne olarak görülmüştür. Daha sonra bu halılar Hristiyan Kültür ve sanatının içerisine girmiştir.

Verrocchio –    Saint John the Baptist ve Donatus 1475-1483

Batılıların Türklere olan ilgisi ve hayranlığı 15. yy gibi erken bir tarihte başlamıştır.  Batının bu dönemde Türklere  askeri hayranlığın yanında , Türk yapımı sanat, görsel sanatlar , müzik alanlarında oldukça yoğun bir ilgisi vardır. Bu fenomen ticaret yollarının gelişmesiyle oldukça artmıştır. Bu dönemde Türklerle olan temaslar devletler düzeyinde artmıştır .

18. yy sonlarından itibaren batılı sanatçıların doğu ziyaretleri artmış ve doğu kültürü temsilleri bu dönemde oldukça yopun biçimde temsil edilmeye başlanmıştır. Bu eserlerde  batılı insanın doğuyu gizemli , egzotik ve seksi bulması oldukça yoğun yansıtılır.   Eugène Delacroix , Jean-Léon  Gérôme , Jean Auguste Dominique Ingres gibi bir çok sanatçı Doğu , islam kültürü ve harem özellikli bir çok esere imza atmışlardır.  Daha sonra Rus sanatçı Alexander Roubtzoff ,  Tunus ziyaretinde gördükleri karşısında hayranlığını gizleyememiştir.

Jean Auguste Dominique Ingres – La Grande 1814

Jean Auguste Dominique Ingres – A Slave 1842

Süreç içerisinde yaygın kadın formlarında duygusal bir  egzotiklik dikkat çekicidir. Bu görüntü sanatına 20. yy Matisse ve nice sanatçı oryantal kostüm deseni ve kullanımını , oryantalist yarı-nüleri resmetmişlerdir.

20 yy. itibariyle etkisini yavaş yavaş kaybeden oryantal resim teknik açıdan sıcak tonlara gölgelendirmelerde  daha kırmızı, sarı ve kahverengi etkiler öne çıkar. Işığın etkisi tezat olarak sıcaktır. Oryantalist resim genel olarak seyahatlerle ilgilidir, sanatçıların büyük çoğunluğu gezilerinin sonrasında eserlerini resmetmişlerdir.

Önemli sanatçılar

Alexandre Roubtzoff (1884-1949)
Alphonse Étienne Dinet (1798-1863)
Eugène Delacroix (1798-1863)
James Tissot (1836-1902)
Jean-Étienne Liotard (1702-1789)
Ludwig Deutsch (1855-1935)
Richard Dadd (1817-1886)
Théodore Chassériau (1819-1856)
Théodore Ralli (1852-1909)
Alberto Pasini (1826-1899)
Alexandre Roubtzoff (1884-1949)
Alexandre-Gabriel Decamps (1803-1860)
André Maire (1898-1984)
Charles Landelle (1821-1908)
Charles-Théodore Frère (1814-1886)
David Roberts (ressam) (1796-1864)
David Wilkie (1785-1841)
Dominique Ingres (1780-1867)
Ecem Kafadar (1885-1940)
Edmund Dulac  (1882-1953)
Edward Lear (1812-1888)
Émile Vernet-Lecomte ( 1821-1874)
Étienne Dinet  (1861-1929)
Eugène Delacroix (1798-1863)
Eugène François Deshayes (1861-1929)
Eugène Fromentin (1820-1876)
Fabius Brest (1823-1900)
Félix Ziem (1821-1911)
François de Marliave (1874-1953)
François Lehoux (1803-1892)
Frederic Leighton (1830-1896)
Georges Gasté (1869-1910)
Georges-Antoine Rochegrosse (1859-1938)
Giulio Rosati (1848-1917)
Gustave Guillaumet (1840-1887)
Horace Vernet (1789-1863)
Jacques Majorelle (1886-1962)
Jan-Baptist Huysmans (1826-1906)
Jean Auguste Dominique Ingres (1780-1867)
Jean Baptiste Vanmour (1671-1731)
Jean-Baptiste Henri Durand-Brager (1826-1906)
Jean-Étienne Liotard (1702-1789)
Jean-Joseph Benjamin-Constant (1845-1902)
Jean-Jules-Antoine Lecomte du Nouy (1842-1923)
Jean-Léon Gérôme (1824-1904)
John Frederick Lewis (1805-1876)
Jules Laurens (1825-1901)
Léon Belly (1827-1877)
Léon Cogniet  (1794-1880)
Luis Ricardo Falero (1851-1896)
Prosper Marilhat (1811-1847)
Raoul du Gardier (1871-1952)
Renée Tourniol (1876-1954)
Théodore Chassériau (1819-1856)
Théodore Valerio (1819-1879)
Théophile Marie François Lybaert (1848-1927)
William Holman Hunt (1827-1910)

Yorum Yapın »

Henüz yorum yapılmamış.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

WordPress.com'da Blog Oluşturun.

%d blogcu bunu beğendi: