Onok-art

Aralık 9, 2009

Empresyonizm – Devrim ( 1874 – 1879 )

Filed under: Empresyonizm : Impressionism — onokart @ 6:05 pm

Emile Zola’ nın Eser adlı romanı için Manet, Monet ve  Cezanne’nın figürlerinden esinlenerek yarattığı sanatçı figürü Claude Lantier, bir grup kompozisyonu resmetmektedir. Açık hava resminin figürlü kompozisyonlarda kullanılması Empresyonist ressamları çok etkileyecektir.

Renoir – La Promenade 1870

Renoir 1870 tarihli La Promenade (Gezinti) adlı çalışmasında hızlı ve titrek fırça darbeleriyle kadının giysisinin hafifliğini , yaprakların hışırdamasını ve figürler üzerindeki ışık oyunlarını vermeyi başarır.Bu sahne , ağaçların arasından süzülen ve giysilerin üzerinde duran ışığın etkisini çalışmak için bir bahanedir.

Renoir : Bather with a Griffon Dog

Yıkanan kadın ve küçük köpeği , kadının idealize edilmeden , gerçekçilikle betimlenmiş çıplak vücudunun fizikselliğinde Courbet’ nin etkisi açıkça görülür.

Renoir – Dance at the Moulin de La Gallette 1876

Empesyonizmin en önemli yapıtlarından biri olan bu resim ; Moulin de La Gallette’de dans ve kahkaha arasında umursamazlık içinde geçen bir pazar öğleden sonrası betimlenmiştir. Sanatçının dostları ortamın canlılığını ve dinginliğinii tam olarak yansıtabilmek için lokalin bahçesinde modellik yaparlar.Bu resim için poz verenler ; Marguerite Legrand ve Pedro Vedel ile Georges Riviere, Franc Lamy ve Goeneutte Estelle ve Jean Margot ve başkaları. Renoir’in hızlı darbeleri anın havasını yakalamayı başarır.

19 yy Fransa’sı daha önce 1789 Devriminde başrol oynamış alan orta sınıfın zaferine tanıklık eder.Yılların geçmesiyle ” kentsoylu” teriminde ekonomik ve sosyal açıdan farklılıklar ortaya çıkar.Empresyonizm sanatçılarının hepsi orta sınıftandır, Degas veya Manet gibi ekonomik güvenceleri yoktur.Bu ressamlar kendilerini yeni bir toplumun parçası olarak  görmekte ve bunu resimlerine yansıtmaktadırlar.

Alfred Steven : The Bath 1867

Alfred Steven ‘ın uslubunun yumuşaklığı ve inceliği , kentsoylu bir kadının yıkanması gibi mahremiyet anını betimlemeye çok uygundur.Bu , modern olmakla birlikte hala romantizm kokan bir görüntüdür.

Renoir  :  Loca 1874

Renoir 1874 tarihli Loca çalışmasında yeni modeli Nini Lopez ile kardeşi Edmond’ u betimlemiştir.Sanatçı zevk düşkünlerinin buluşma yeri olan Paris tiyatrolarını dolduran halkın özünü başarıyla yakalamıştır. Huysmans’ a göre Renoir ” o pırıltılı sevinç içinde çiçek gibi tenini , kadife cildini ,sedef gözlerini , şık saç biçimini ustalıkla verdiği genç kadınların gerçek ressamdır.”

Empresyonistlerin gözde mekanları arasında Argenteuil de vardır.paristen uzak olmayan ve demiryolu ile ulaşım imkanı olan bir yerdir. Parisin gürültüsünden uzak sakin biir yaşam için idealdir. Monet daha önce kaldığı bu yere arkadaşlarınıda; Renoir, Manet ;  davet ederek fikir alış verişinde bulunurlar. Bu fikir alış verişleri sırasında Madam Monet ve oğlunun Manet ve Renoir tarafından yapılan bahçedeki portreleriyle ünlüdür.

Renoir : Madam Monet ve oğlu 1874

Manet , kompoizyonunda Renoir’ e göre daha az anlıktır.   Renoir ise figürlere ve Madam Monet’ in giysisinin beyaz kumaşına yoğunlaşarak daha yakın bir plan seçer.

Empresyonistlerin gerçek başarısı 1886 yılında açmış oldukları sergi sırasında Amerikalı büyük kolleksiyoncular tarafından keşfedildikten zaman perçinlenecektir. Paul Durand-Ruel adında bir kolleksiyoner Manş ötesinde satmak üzere geçmişte oldukça eleştirilmiş 24 adet Manet resmini satın alarak büyük gürültü koparmıştır.

Caillebotte : Paris , a Rainy Day 1877

Gustave Caillebotte , Empresyonistlerin üçüncü sergisinde bu büyük boyutlu resimle katılır. ( 212.2×276.2) 1877 tarihli resim Caillebotte ‘nin baş yapıtlarından biri sayılmaktadır. Sahnenin baş kahramanı yağmurlu bir günün havasıdır : Islak yol, gri gökyüzü, nemli hava ve her şeyi sarıp sarmalayan metalik ışık.Kötü havaya karşın hayat durmaz ve parisliler şemsiyeleri ile gezintiye devam eder.Fener sahneyi ikiye böler soldaki bina derinliği , ön plandaki iki figür bakışı ufuk üzerinde durdurulur.

Baudelaire’ in kandi çağının  sanatının kahramanı olmasını dilediği modernlik ,Empresyonistlerin araştırmasının merkezinde yer alır.Onların resimleri bize zamanın toplumuyla ilgili sıradışı bir bakış sunar. Kent yaşamını saran derin yaralar onları pek ilgilendirmez.Dikkatler daha çok sosyete yaşamına, tiyatrolara, cefe’lere , moda atölyelerine , kısaca kent soylularının günlük yaşantılarına odaklanmıştır.Fakat özel yaşantılarında bir çoğu sosyalist fikirlere sahip olsalarda bir siyasi akımın başlatıcısı olmamışlardır.

Degas :  Les Ambassadeurs Çalgılı Kafesinde 1875-77

Champs Elyses de zengin kent soylularının devam ettikleri en ünlü açık hava kefelerinde çoşkulu bir eğlence akşamı.

Berthe Morisot  :  Ayna 1876

Morisot kent soylu bir kadının yaşamına kadınca bir bakış açısı sunar. Ressam nazik fırça vuruşlarıyla sürülen beyaz rengin tonları üzerinde oynayarak , günlük mahremiyet anlarını betimlemekten hoşlanır.

Degas  : Siyah Eldiven  1878

Renoir : Balerin 1874

Degas :  Dancing Class  1873-76

Degasın dans derslerini konu aldığı resimlerin en ünlüsüdür.Yapıt ünlü dans öğretmeni Jules Perrot’ya adanmıştır.Resimde genç belerinler dalgındır.Degas eğlencei bir bakışla onların zarif ve hoş olmayan hareketleri üzerinde durur.Öğrencilerin pek azı öğretmenini dinlemektedir. Degas her zaman olduğu gibi karmaşık bir kompozisyon seçmiştir. Derslik kaççamak bir bakışla görülür. Aynı zamanda kompozisyonu kenar ayrıntılarla zenginleştirmiştir.

Menet , natürmort türünü resim sanatının mihenk taşı olarak tanımlar.Geçmişin ustalarının verdikleri örnekleri dikkatle inceleyerek çok sayıda natürmort yapar. Eserlerinde 17. yy geleneğini anımsatan , ama yerleştirmede son derece modern olan yalın ve temel kompozisyonlarla vermeyi bilir.Empresyonistler arasında kendilerini bu türe verenler olsada tutkuyla değildir.

Degas : A woman with Chrysanthemums  1878

Monet : Çiçekler ve Meyveler  1869

Edebiyatçı ve sanat eleştirmeni Gauter 1863 tariihli bir yazısında nülerin -doğal olarak akademik, idealleştirilmiş olan çıplaklığın gerçek sanatın bilimi olduğunu savunur.Gerçektir, güzeldir ve sonsuzdur. Courbet’ in dostu ve bir Sosyalist olan Proudhon ” biçime tapınma ” olarak tanımladığı bu sanata karşı çıkar. Akademik çalışmada Nü klasik kurallara göre insan figürü idealize edilerek verilir. Kopya edecek iyi bir model bulmak bu sanatta ilerlemek için oldukça önemlidir. Modelleri hiçbir idealleştirmeye gitmeden gerçekçi biçimde betimleyerek akademik Nü kavramında devrim yapanlar Courbet ila Manet olacaktır.Onların resimlerinin yol açtığı skandalı büyüten, son derece akademik bir konu olan çıplak kadın figürü varlığıdır.

Gustave Courbet :  Sleep 1866

Courbet : Reclining Nude 1862

Courbet  : A Origem do Mundo  1866

Courbet  :  White Stocking 1861

Frederiz Bazille : 1869-70 Giyinen Nü

Bazille tarafından yapılan Nü salon jürisini kandırmak amaçlı yapılmıştır, egzotik ve uzak yerleri konu alan nü , insanların hoşuna gider ve skaldal yaratmaz.Ancak jüri bu resmi kabul etmeyip önerdiği ikinci resmi kabul eder.

19 yy kendisini sanata adayan kadınlarda çoktur.Çoğu zaman basit bir boş zamanı değerlendirme söz konusudur, ancak bazıları için gerçek bir meslek haline dönüşmüştür.Morisot, Cassatt ve Gonzales Empresyonistler arasında uygun bir ortam bulurlar.Cassatt , Degasın öğrencisidir ve kesinlikle kişisel üslupta yapıtlar verir.

Mary Cassatt  :  Mavi Koltuktaki Kız Çocuğu 1878

Berthe Morisot : Kelebek Kovalama 1874

Eva Gonzales  : The Dream  1877-78

Marie Bracquemond,  afternoon Tea, 1880

Portrecilik , Empresyonistlerin yapıtlarında çok özel bir rol üstlenir.İnsan figürünün yoğunluğuna  karşın , bu tür eserlerde oldukça azdır.Degas’ın çalgılı cafelerdeki balerin veya şarkıcıların resimlerini, Whistler’in perde üstünde renk ve armonilerini yada Manet ‘in çizimlerinde gezinen beyazlı kadınları portre saymak zordur. Manet portre türünün gerçek ustasıdır, doğallığı arar en büyük kaygısı poz veren kişilerin gerçek durumlarını yansıtmalarıdır.

Manet  :  Dinlenme  1870

Manet 30′una gelmiş ve hala evlenmemiş bir kadının kaygısını ve hafif huzurluğunu yakalamayı başardığı eseridir. Hiiç bir duygu ve düşünce Manet’in duyarlılığından kaçmamaktadır.

Yorum Yapın »

Henüz yorum yapılmamış.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

WordPress.com'da ücretsiz bir web sitesi ya da blog oluşturun.

%d blogcu bunu beğendi: